Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Alarmujące wyniki próbnych egzaminów. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej odpowiada

22.03.2021

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Alarmujące wyniki próbnych egzaminów. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej odpowiada

Fot. pixabay.com

- Tak złych wyników jeszcze nie widziałam. Rozum mi podpowiada, że to nie jest moja wina - mówi polonistka, która sprawdziła próbne matury swoich uczniów. - Też jestem załamana - dodaje nauczycielka po sprawdzeniu prac swoich ósmoklasistów. Co na to Centralna Komisja Egzaminacyjna? - Co roku słyszymy podobne narzekania - mówi Marcin Smolik, dyrektor CKE.

W ubiegłym tygodniu zakończyły się próbne egzaminy przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Zadania zostały dostosowane do nowych wymagań egzaminacyjnych. W związku z pandemią i koniecznością nauki zdalnej ministerstwo edukacji zdecydowało, że zakres materiału zostanie okrojony o ok. 20 proc. Dotyczy to zarówno matury, jak i egzaminu ósmoklasisty.

Tak prostej matury i tak złych wyników nie pamiętam

A jak z zadaniami poradzili sobie uczniowie?

W sieci pojawił się komentarz Anety Korycińskiej, polonistki z jednego z warszawskich liceów, prowadzącej bloga Baba od polskiego. Nauczycielka skrytykowała poziom próbnej matury z języka polskiego. Jej zdaniem egzamin był tak łatwy, że było to jak “wymierzenie dziecku policzka”. - Można w tym roku zdać maturę za znajomość części mowy; maturzysta ma znać tylko kilka tekstów, za to realnie może być spytany o “Dziady”, “Pana Tadeusza”, “Lalkę”. Poziom żenady został osiągnięty, to naprawdę niewielka różnica w porównaniu z memami, że na maturze trzeba będzie niedługo pokolorować obrazek - komentuje nauczycielka. - Tak prostej matury i tak złych wyników nie pamiętam.

Jako przykład nauczycielka podaje zadanie, w którym należało rozszyfrować fragment podanego tekstu. I choć kilka razy padło tam słowo Soplica, Soplicowo oraz Hrabia i tak część osób nie zgadła, że chodzi o “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.

- Kolejne zadanie, które pokonało wiele osób to znalezienie w konkretnym akapicie tekstu czasownika w 1 osobie liczby mnogiej i (...) napisanie, że funkcją stosowania tej formy jest skrócenie dystansu między autorem, a odbiorcą - pisze Korycińska na swoim blogu i przyznaje, że jest załamana wynikami swoich uczniów. - Rozum mi podpowiada, że to nie jest moja wina - dodaje polonistka.

Jak krew w piach

Zdaniem nauczycieli równie słabo wypadli na próbie ósmoklasiści.

- Po sprawdzeniu 25 testów ósmoklasistów jestem podobnie załamana jak ty - pisze w odpowiedzi na posta Korycińskiej jedna z nauczycielek. - Uczniowie nie mają pojęcia co to jest równoważnik zdania, na pytanie o fragment tekstu z lektury (jak byk widać, że to Latarnik Sienkiewicza pisali że to Quo Vadis czy Dziady II), po 2 tygodniach omawiania Quo Vadis 8 klasa mi pisze, że Nerona rozszarpały niedźwiedzie, nie pamiętają nic o Jacku Soplicy i jego nieszczęśliwej miłości do Ewy (zdziwieni, że w ogóle jakaś Ewa była).... ręce mi opadają, płuca można wypluć, a to jak mówisz "krew w piach"....

Zdaniem nauczycieli, winna jest pandemia i trwająca z niewielkimi przerwami od ponad roku nauka zdalna.

- Rozum mi podpowiada, że to nie jest moja wina - mówi Aneta Korycińska. - Mózg młodego człowieka ma już dosyć komputera. Ma już dosyć siedzenia w domu, nie rozwija się, a wręcz usypia, bo wszystkie dni zlewają się w jeden ciąg zamknięcia, odpalania komputera, często niewychodzenia z łóżka. Moi maturzyści nie chcą nawet już włączać kamerek – zwykle widzę te same cztery osoby. Jest mi bardzo przykro, że muszą przez to przechodzić, że są w bardzo doświadczanym przez różne czynniki roczniku.

CKE nie jest zainteresowana wynikami próby

Zapytaliśmy szefa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, jak wypadły próbne egzaminy w całym kraju. Okazuje się jednak, że CKE nie ma zamiaru zbierać takich informacji. - Od samego początku mówiliśmy, że są to egzaminy tylko i wyłącznie diagnostyczne, nie zbieramy wyników, nie chcemy, by nauczyciele wystawiali uczniom oceny za próbne testy - mówi dr Marcin Smolik, dyrektor CKE. - Zbieranie wyników mijałoby się z celem, bo i tak nic nie zmienimy w “prawdziwych” arkuszach, zwłaszcza że te dla ósmoklasistów są już wydrukowane. Nie chcemy też nakręcać uczniów i nauczycieli negatywnymi emocjami, bo to do niczego nie prowadzi.

Dyrektor Smolik przypomina też, że do egzaminów zostało jeszcze sporo czasu i uczniowie będą mieli możliwość nadrobić ewentualne braki. - Z naszego doświadczenia wynika, że prawdziwe egzaminy zwykle wypadają o 15-20 punktów procentowych lepiej niż próbne - dodaje dr Smolik.

Matematyka najsłabiej

Ogólnokrajowe wyniki próbnych egzaminów opublikowało natomiast wydawnictwo edukacyjne Operon, które od kilku lat przygotowuje dla szkół próbne arkusze.

Tym razem szkoły mogły w dowolnym momencie zorganizować takie egzaminy, część zrobiła to już w listopadzie ubiegłego roku, inne pisały w styczniu. Niektórzy zdecydowali się na stacjonarną formę, inni pisali online.

Egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu nie zaliczyło 39 proc. zdających (głównie dotyczyło to matematyki), 12 proc. nie zdało dwóch egzaminów. Średni wynik matury z języka polskiego na poziomie podstawowym to 40 proc., z matematyki 31 proc., a z języka angielskiego 60 proc.

Okazuje się, że niemal identyczne wyniki osiągnęli uczniowie piszący próbny egzamin w ubiegłym roku szkolnym.

Podobnie było na próbnym egzaminie ósmoklasisty. W tym roku szkolnym uczniowie napisali test z języka polskiego na 48 proc. punktów, z angielskiego na 50 proc., a z matematyki na 28 proc.
W ubiegłym roku wynik z matematyki był identyczny, a z języka polskiego i języka angielskiego nawet nieco słabszy. Dwa lata temu, egzamin próbny z języka polskiego uczniowie napisali na 49 proc. punktów, z angielskiego na 47 proc., a z matematyki na 26 proc.

Komentarze (1)

spam bot na 100 procent
25.04.2023 20:56
jestem spam botem

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio