Czy można było temu zapobiec? Jak można wówczas dziecku pomóc? W myśl naszej metafory – trzeba zacząć od wzmocnienia fundamentów. Na czym to polega?
Zacznijmy od tego, na czym polegać nie powinno. Czasem trudno nam, rodzicom pomagającym w lekcjach, oprzeć się pokusie podawania gotowych sposobów. My wiemy, jak rozwiązać zadanie – niech wie i nasze dziecko. Mówimy wprost: zrób tak i tak, a otrzymasz dobry wynik. Chociaż mamy dobre intencje, utrudniamy naszemu dziecku rozwój matematyczny.
To nasze dziecko musi wzmocnić te fundamenty – samodzielnie. Rolą rodzica jest stawianie odpowiednich pytań i proponowanie ciekawych ćwiczeń. Ważna jest przy tym akceptacja metod ich rozwiązania – nawet jeśli nie są zgodne z tym, jak nas kiedyś uczono. Cenny jest każdy prowadzący do dobrego wyniku pomysł, który zrodził się w głowie dziecka.
To dzięki tym własnym pomysłom nasze dziecko rozwinie się matematycznie, a poczucie sukcesu – pochwała rodziców – sprawi, że nastawienie do przedmiotu będzie pozytywne.
W cyklu Kocham matmę! znajdą Państwo propozycje, jak razem z własnym dzieckiem poznawać świat matematyki. Będziemy publikować opisy ćwiczeń, gier i zabaw do wykorzystania w domu przez rodziców i dzieci w wieku 6–12 lat.
Dziś przygotowaliśmy dla Państwa trzy materiały. Pierwszy z nich – zatytułowany Zadawanie pytań – pokazuje metodę, jaką należy pracować z dziećmi w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Drugi – Równoliczność – pozwoli wykształcić jedną z fundamentalnych umiejętności: rozróżnianie pojęć „tyle samo” i „takie same”. Trzeci – Bieg do 15 – to gra, dzięki której dziecko może doskonalić umiejętność liczenia i tworzenia strategii, a także kształtować swoją spostrzegawczość.
PLIKI DO POBRANIA
Zadawanie Pytań
Równoliczność
Bieg do 15