Na początek proponujemy dwie manualne zabawy Wyższy – wyżej. Większy – więcej. Ich celem jest sprawdzenie, czy dziecko nie ma problemów natury językowej z rozróżnianiem określeń: wyższy – wyżej, większy – więcej. Nasze doświadczenia pokazują, że takie kłopoty często występują szczególnie u dzieci sześcioletnich.
W dalszej kolejności warto przeprowadzić ćwiczenia z materiału: W którym wazonie jest więcej wody? Wykonując je, dziecko wcieli się w rolę uważnego obserwatora i badacza. Co prawda będziemy tylko przelewać wodę do naczyń o rozmaitych kształtach i wielkościach i zastanawiać się kolejno: w którym naczyniu jest więcej wody, ile trzeba dolać lub odlać wody, by było jej tyle samo w obu naczyniach, ale niejedno dziecko (a może i rodzic) będzie zaskoczone wynikiem.
Na koniec zachęcamy do wykorzystania układanki Sześć kucharek, która pozwala na kształtowanie w działaniu umiejętności klasyfikowania i porządkowania obiektów według podanej cechy.
Materiały do pobrania:
Materiały w załącznikach opracowano na podstawie podręcznika:
Lokomotywa 1. Matematyka cz. 1, autorstwa Małgorzaty Dobrowolskiej i Agnieszki Szulc.
Lokomotywa 1. Matematyka cz. 1, autorstwa Małgorzaty Dobrowolskiej i Agnieszki Szulc.