Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

O takiej pracy marzą nastolatki. Nauczycielka wysoko w rankingu

07.06.2022

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

O takiej pracy marzą nastolatki. Nauczycielka wysoko w rankingu

fot. pexels.com

Nauczycielka to zdaniem wielu dziewczynek wciąż bardzo atrakcyjny zawód. W tej roli widzi się aż 17 procent badanych nastolatek. Ich mamy wybrałyby dla córek nieco inną ścieżkę kariery.


Wszystko wskazuje na to, że dyskusja jaka toczy się w ostatnich latach na temat katastrofalnie niskich zarobków nauczycieli i degradacji tego zawodu nie zniechęca młodych dziewczyn do marzeń o pracy w szkole czy przedszkolu.

Z badań pt. „Aspiracje dziewczynek w Polsce”, przeprowadzonych z inicjatywy fundacji Inspiring Girls Poland wynika, że nauczycielka jest na czwartym miejscu w rankingu preferowanych zawodów. O takiej karierze marzy 17 procent dziewcząt w wieku od 10 do 15 lat. Co ciekawe, tylko 12 proc. mam widzi swoje córki w roli nauczycielki. Wolą już, by wybrały zawód graficzki komputerowej i projektantki stron internetowych (26 proc.), lekarki (19 proc.) czy prawniczki (19 proc.).



Jeśli chodzi o wybory dziewczynek, to najwięcej z nich - aż 46 proc. - marzy o tym, aby w przyszłości zostać youtuberką, instagramerką czy tiktokerką. Graficzka komputerowa i projektantka stron www jest na miejscu drugim, z wynikiem 21 proc. Na trzecim miejscu jest adwokatka, prokuratorka, radczyni prawna, bądź notariuszka. O takiej karierze marzy 18 proc. dziewczynek. 16 proc. chce zostać dietetyczką lub osobistą trenerką, a o karierze lekarki lub fizjoterapeutki marzy 15 proc. badanych.

Zdaniem autorów raportu polskie dziewczynki mają małą wiedzę na temat zawodów i rynku pracy. Czerpią ją głównie z mediów społecznościowych, a te kreują lukrowaną wizję przyszłości, w którą łatwo jest uwierzyć. Taką rolę odgrywały niegdyś prasa i telewizja – dziewczynki chciały zostać aktorkami albo piosenkarkami, łaknąc sławy i kolorowego życia. Teraz chcą być youtuberkami, instagramerkami, tiktokerkami.

CZYTAJ TAKŻE:
Najnowszy ranking poważanych zawodów. Nauczyciele awansowali do ścisłej czołówki



Jak czytamy w raporcie, nikła wiedza o możliwościach rozwoju życia zawodowego wśród dziewczynek wynika również z tego, że trudno jest im wyobrazić sobie rynek pracy za dekadę oraz połączyć to, czego uczą się w szkole, z pracą, którą będą wykonywały w przyszłości. Prawie 40 proc. ankietowanych dziewczynek nie potrafiło nawet wskazać, jakie kierunki studiów je interesują, ani stwierdzić, czy chcą kontynuować naukę na uczelniach wyższych. Najczęściej wymieniały weterynarię (13 proc.), kosmetologię i filologię angielską (po 9 proc.) oraz informatykę (8 proc.). Studia przygotowujące do zawodu nauczycielki wskazało 6 proc. ankietowanych.

Autorzy raportu sprawdzili również kto jest dla dziewczynek autorytetem.

Okazuje się, że najwięcej badanych - aż 61 proc. - wskazało na mamę, a 31 proc. na tatę. Za swoje wzory do naśladowania dziewczęta uznały także pozostałe osoby z rodziny (26 proc.): babcię i/lub dziadka, siostrę, ciocię. Kolejne miejsca zajmują piosenkarki i piosenkarze oraz postacie fikcyjne z bajek i książek (po 14 proc.) oraz influencerzy (11 proc.). Dla 9 proc. dziewczynek w wieku 10-11 lat i dla 11 proc. w wieku 14-15 lat autorytetem jest ktoś dorosły ze szkoły - nauczyciel, trener bądź instruktor.

Aktorzy, wybitne postacie, sportowcy, czy dziennikarze i celebryci znaleźli się niżej niż nauczyciele.



Zdaniem autorów raportu mieszkającym w Polsce dziewczynkom brakuje różnorodnych i inspirujących wzorców, które mogłyby kierunkować oraz nakręcać ich rozwój i ambicje. Są
rozdarte między domem i najbliższą rodziną, a światem rozrywki i fantazji.

Kobiety i mężczyźni działający w realnym świecie, w takich obszarach jak polityka,
nauka, biznes, odpowiedzialność społeczna, sztuka, kultura, niespecjalnie są
przez nie postrzegane jako autorytety.

Uboga wiedza dziewczynek w kwestii możliwości zawodowych w połączeniu z wąskim katalogiem wzorów do naśladowania (ograniczonym do rodziny, influencerów i postaci ze świata fikcyjnego) tłumaczy mały zakres aspiracji i marzeń dziewcząt odnośnie do własnej przyszłości.

Tymczasem - jak zaznaczają autorzy raportu - wiedzę i różnorodne wzorce mogą im zapewnić dorośli. Co należy podkreślić, nie muszą być to liderki i liderzy; potrzebne są przykłady rozmaitych, inspirujących osób, zwłaszcza kobiet, wykonujących najróżniejsze zawody. W przypadku dziewczynek jest to naprawdę ważne – jeśli chcą poszerzać swoje horyzonty, powinny mieć szansę zobaczyć więcej niż to, co funduje im dzisiejsza rzeczywistość.

Pełny raport na temat aspiracji dziewczynek w Polsce

Komentarze (1)

Kaja
08.06.2022 06:15
Cos tam z procentami nie wyszlo.. W ankiecie wypowiedzialo się 133 procent dziewczynek

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio