Niezależnie od tego, czy to prawda, ważne jest, że ludzie grają od zawsze. Okazuje się, że gry szybko i skutecznie rozwijają kompetencje coraz bardziej cenione nie tylko w szkole, ale także w dorosłym życiu: intuicję opartą na doświadczeniu, uczenie się na błędach, twórcze podejście do porażek, planowanie, prowadzenie negocjacji i dyskusji, wymyślanie strategii, rzeczowe i logiczne argumentowanie.
W tym odcinku proponujemy kilka ćwiczeń i gier dla najmłodszych. Zaczniemy od oswajania się z liczbami i przeliczania w zakresie 10, ponieważ na początku tylko łatwe przykłady umożliwią dziecku odkrycie jakichś prawidłowości. Poza tym warto zadbać, aby dzieci nabrały biegłości w dostrzeganiu konkretnych liczb w danej ilości elementów oraz by sprawnie wykonywały proste rachunki jeszcze przed umiejętnością zapisywania liczb za pomocą cyfr. Wówczas to swoiste kodowanie na pewno będzie dla nich zrozumiałe.
Materiały do pobrania:
Domino w zakresie 5
Domino w zakresie 10
Plansze do wydrukowania
Artykuł powstał na podstawie następujących publikacji:
Lokomotywa. Matematyka 1. Część 1. Podręcznik z ćwiczeniami do edukacji matematycznej w klasie pierwszej szkoły podstawowej, autorzy: Małgorzata Dobrowolska, Agnieszka Szulc
Wespół w zespół, czyli uczmy się i bawmy się jednocześnie. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli matematyki, autorzy: Bożena Promianowska, Marek Pisarski