Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Podróże w czasie - zadania dla uczniów z klas IV-VI

08.12.2014

Podróże w czasie - zadania dla uczniów z klas IV-VI
Wiele dzieci ma problem z obliczeniami zegarowymi. Nauczyciele zauważają, że dzieciom do lat 10 szczególne trudności sprawiają zadania, których treść dotyczy cofania się w czasie. Nam, dorosłym wydaje się, że poziom trudności jest ten sam – co za różnica: doliczyć kilka godzin czy je odjąć.

A jednak doświadczenie nauczycieli i egzaminatorów badających tysiące uczniowskich prac pokazuje, że dziecko postrzega to inaczej. Popatrzmy na zadania:

• Film w kinie zaczęto wyświetlać o 16:40. O której godzinie skończy się wyświetlanie, jeśli ten film trwa 2 godziny i 45 minut?

• Seans pewnego filmu skończył się o 16:40. O której godzinie rozpoczęło się wyświetlanie, jeśli film ten trwał 2 godziny i 45 minut?

Okazuje się, że poprawną odpowiedź na pierwsze z tych zadań podaje dwie trzecie czwartoklasistów, a na drugie – tylko połowa.

Skąd aż takie różnice? Przyczyny mogą być co najmniej trzy. Pierwsza: odejmowanie jest działaniem trudniejszym od dodawania. Druga: nie każdy pamięta, że godzina ma 60 minut, i liczy tak, jakby miała ich 100. W wyeliminowaniu obu powinny pomóc ćwiczenia. Trzecia przyczyna jest trudniejsza do przezwyciężenia. Niektóre dzieci po prostu jeszcze nie dojrzały intelektualnie do rozważań dotyczących cofania się w czasie.


Jeśli Państwa dziecko ma problem z obliczeniami zegarowymi, warto najpierw porozmawiać o różnych sytuacjach związanych z godzinami, tak aby zorientować się, w czym może leżeć problem. Spróbujmy wychwycić, czy godzina w świadomości dziecka ma 60 minut. Nie pytajmy jednak wprost, ile minut ma godzina (bo dziecko może wyrecytować z pamięci, że 60). Zapytajmy raczej, która będzie godzina za 10 minut, jeśli teraz jest 11:55. (Wbrew pozorom odpowiedź 11:65 nie należy do rzadkości).

Następnie poprośmy dziecko, aby odczytało z domowego zegara, która teraz jest godzina. Gdy odpowie, zapytajmy, którą godzinę pokazywał ten zegar godzinę temu. Jeśli okaże się to za trudne, nie powinniśmy się irytować, ponieważ takie podejście wywoła u dziecka jedynie poczucie winy i niskiej wartości. Do tego typu zadań – jak do wielu innych umiejętności matematycznych – nasze dziecko zapewne niedługo dojrzeje; trzeba cierpliwie czekać.

To czekanie nie musi być jednak bezczynne, dlatego przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji ćwiczeń.

Opracowanie: Aleksandra Golecka-Mazur na postawie materiałów dydaktycznych do serii Matematyka z plusem autorstwa Mirosławy Nawrot.









Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio