Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Reakcje po egzaminie z języka polskiego: Autor arkusza chyba zapomniał, że to był trudny rok

25.05.2021

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Reakcje po egzaminie z języka polskiego: Autor arkusza chyba zapomniał, że to był trudny rok

Fot. pixabay.com

Centralna Komisja Egzaminacyjna zaskoczyła ósmoklasistów. Na dzisiejszym teście z języka polskiego znów pojawił się “Pan Tadeusz”, a ci, którzy liczyli, że w związku z pandemią egzamin będzie dużo łatwiejszy, poczuli się nieco rozczarowani.

Dziś ponad 360 tys. ósmoklasistów pisało pierwszą część egzaminu kończącego szkołę podstawową. Jutro zmierzą się z zadaniami z matematyki, a w czwartek z językiem obcym. Choć egzaminu nie można oblać, jego wynik jest brany pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich, dlatego wzbudza sporo emocji wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.

Jeszcze w grudniu ubiegłego roku minister edukacji Przemysław Czarnek zapowiedział, że w związku z przedłużającą się nauką zdalną, tegoroczny egzamin będzie łatwiejszy. Zgodnie z jego deklaracjami, zakres materiału miał być okrojony o ok. 30 proc.

Na dzisiejszym teście z języka polskiego, uczniowie musieli m.in. przeczytać zamieszczony fragment “Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, a następnie odpowiedzieć na kilka pytań. Dobór lektury zaskoczył niektórych uczniów, bo “Pan Tadeusz” pojawił się już na marcowym egzaminie próbnym, datego wielu obstawiało, że tym razem będzie “Quo vadis” lub “Dziady”.

Uczniowie mieli m.in. Wyjaśnić sens sformułowania użytego przez Sędziego:
Ale co dzień postrzegam, jak młodź cierpi na tem,
Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem

Trzeba było również podać jedną cechę charakterystyczną dla rodzaju literackiego, do którego należy Pan Tadeusz Adama Mickiewicza.

W teście znalazł się również fragment tekstu Tadeusza Płużańskiego pt. “Przyjaciel Mądrości”. Odwołując się do jego treści należało m.in. napisać jaka jest relacja pomiędzy wiedzą a mądrością.

Zadaniem uczniów było również zredagowanie zaproszenie na spotkanie z cyklu: Poznajemy filozofię, w którym mieli zachęcić koleżanki i kolegów do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów.

Na koniec ósmoklasiści dostali do wyboru dwa tematy wypracowań. Pierwszy brzmiał: Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.

Drugi temat to: “Wyobraź sobie, że jeden z bohaterów literackich z lektury obowiązkowej przeniósł się do Twojego świata. Napisz opowiadanie o waszej wspólnej przygodzie, podczas której bohaterowi temu przyznano tytuł Przyjaciela Mądrości. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.

Na rozwiązanie całego testu uczniowie mieli dwie godziny.

Sporo osób wychodziło z egzaminu w nie najlepszych nastrojach. Niektórzy byli rozczarowani, bo liczyli na to, że egzamin - zgodnie z zapowiedziami ministra edukacji - będzie łatwiejszy niż w poprzednich latach, a ich zdaniem tak nie było. - Jeszcze wczoraj rozwiązywałam arkusz z poprzedniego roku i był dużo łatwiejszy - komentuje jedna z ósmoklasistek.

- Nawet git było, ale się Tadka nie spodziewałam - dodaje inna.

W podobnym tonie wypowiadają się nauczyciele.

- Obejrzałam ten arkusz i moim zdaniem to nie był łatwy test. Te odpowiedzi wcale nie są oczywiste. A ten tekst filozoficzny... komu przychodzi do głowy, żeby od ósmoklasistów oczekiwać zrozumienia pojęcia „dyspozycja intelektualna”?

- Egzamin trudny. Obietnice były, niestety nie zostały spełnione. Szkoda dzieci. Czy ktoś zastanawia się gdzie e w tym wszystkim jest uczeń?

- Zmniejszyli liczbę zadań i tylko tyle. A mimo wszystko niektórzy ledwo zdążyli. Autor arkusza chyba zapomniał, że to był trudny rok i nie wszyscy mieli równy dostęp do nauki.

Część komentujących osób uznała, że temat rozprawki był zbyt skomplikowany jak na egzamin ósmoklasisty. - Ten temat nie pasuje do wieku dzieci po podstawówce, co innego przyjaźń, młodość, nawet miłość, ale trudne sytuacje budujące tożsamość? Kosmos - napisała w mediach społecznościowych jedna z nauczycielek.

Uczniowie poznają wyniki swojego egzaminu dopiero 2 lipca.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

made in osostudio