Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".

x

Aktualności

Uczniów uciszam jednym kliknięciem, a przerwy należą do mnie

19.04.2021

Anna Kolet-Iciek redakcja@miastopociech.pl

Uczniów uciszam jednym kliknięciem, a przerwy należą do mnie

Fot. pixabay.com

Nauczyciele mówią o plusach zdalnego nauczania: mogę iść do toalety kiedy chcę, a uczniów uciszam jednym kliknięciem, nie muszę dyżurować na przerwach i tracić czasu na dojazdy, a na lekcjach mogę siedzieć w dresie. Również uczniowie coraz bardziej chwalą sobie lekcje online. Czy jednym i drugim będzie łatwo wrócić do szkoły?

Ministerstwo edukacji szykuje się do powrotu uczniów do szkół. Być może w przyszłym tygodniu do nauki stacjonarnej wrócą dzieci z klas I-III, a po majówce również ci starsi. Minister edukacji Przemysław Czarnek cały czas podkreśla, że nauka zdalna to jedynie proteza edukacji, a dzieci po ponad roku siedzenia przed monitorami mają mnóstwo zaległości, które trzeba będzie nadrabiać zaraz po powrocie do normalnej nauki. Czy rzeczywiście tak jest i czy wszyscy marzą o ponownym otwarciu szkół?

Kto chce wracać na lekcje?

- Wierzy się, że powrót jest niesamowicie oczekiwany przez wszystkich i w magiczny sposób naprawi wszystkie problemy - komentuje na swoim facebookowy profilu Paweł Lęcki, nauczyciel języka polskiego z LO w Sopocie - Na pewno powrotu do szkół oczekują rodzice uczniów z nauczania początkowego. Uczniowie starsi z tym powrotem to już nie mają tak fajnie. Do czego bowiem wrócą? Głównie do sprawdzianów i testów oraz diagnozy stanu swojej niewiedzy. Dowiedzą się często, że nic nie potrafią, nie mają notatek, więc nic nie osiągną w przyszłość.

- Nie jest do końca jasne, czy tak naprawdę wszyscy potrzebują w tej chwili powrotu do szkół, gdyż część uczniów znalazła swoją rutynę, która choć część pozbawiła motywacji, to dla części stała się całkiem sensowna - dodaje nauczyciel.

20 proc. uczniów funkcjonuje lepiej w zdalnym nauczaniu

Podobne wnioski płyną z ankiet, jakie od początku pandemii przeprowadza wśród swoich uczniów I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie, czyli jedno z najlepszych liceów w kraju. Trzy czwarte uczniów oceniło sposób prowadzenia zdalnego nauczania przez szkołę jako dobry. W rozmowie z “Gazetą Wyborczą” dyrektor I LO Jacek Kaczor przyznał, że nikt w ankiecie nie zaznaczył opcji "doskonały", ale nikt też nie wybrał opcji skrajnie negatywnej. Dyrektor przyznaje, że na podstawie przekazów medialnych o zdalnej edukacji spodziewano się większej krytyki e-lekcji.

Niemal wszyscy uczniowie napisali, że są teraz wyspani. - Wielu uczniów dojeżdżało do nas spoza Krakowa. Zdalna edukacja pozwoliła im zaoszczędzić na dojazdach nawet do trzech godzin - tłumaczy dyrektor w “GW”.

Dzięki zaoszczędzonym godzinom uczniowie, którzy wcześniej nie zawsze byli obowiązkowi nagle zaczęli oddawać zadania w terminie, bo jak tłumaczą mają na to teraz więcej czasu.

Jak czytamy w “GW” z ankiet oraz obserwacji szkoły wynika, że ok. 20 proc. uczniów funkcjonuje lepiej w zdalnym niż w stacjonarnym nauczaniu. Ci, którzy mieli problem z publicznymi wystąpieniami w klasie, nie mają go przed kamerką w laptopie.

W ankietach wielu uznało za zaletę zdalnej edukacji, że nie muszą dbać o swój ubiór. Coraz mniej mają też problemów technicznych, a jeśli już wystąpią to nikt nie reaguje tak nerwowo jak na początku.

Największym minusem zdalnej edukacji jest zdaniem uczniów brak kontaktów z rówieśnikami. Młodzież spotyka się co prawda poza lekcjami, ale robi to zdecydowanie rzadziej niż w czasach przed pandemią.

Przerwy w końcu należą do mnie

Sporo plusów zdalnego nauczania dostrzegają również nauczyciele. Tak wynika z naszej sondy, którą przeprowadziliśmy wśród uczących.

Wielu z nich, podobnie jak uczniowie, chwali sobie, że nie muszą codziennie dojeżdżać do szkoły. Oszczędzają nie tylko czas, ale i pieniądze. W końcu mogą też pospać nieco dłużej.

Do tego dochodzi brak dyżurów na przerwach - jak się okazuje dla wielu nauczycieli dyżurowanie na korytarzach to jedna z najmniej lubianych czynności.

"Przerwy w końcu należą do mnie - pisze jedna z nauczycielek. - Mogę wyjść do toalety czy napić się kawy, a nawet na chwilę wyjść do ogródka żeby pobawić się z psem. Już nie przeszkadzają mi okienka i konieczność pracy w kilku szkołach. Prowadzę lekcje z kuchni, a obok gotuje się obiad".

"Brak huku na przerwach, kawa w każdym momencie dnia, siku kiedy się chce" - dodaje inna z uczących.

Uczniów uciszam jednym kliknięciem

“Cisza w klasie” - to jeden z argumentów za zdalnym nauczaniem, który pojawia się najczęściej w wypowiedziach nauczycieli.

“Uczniów da się uciszyć jednym kliknięciem”;

“Mogę rozmawiać z pojedynczymi uczniami bez konieczności uspokajania całej klasy, bo ich po prostu wyciszam, nie mam problemów z dyscypliną”.

Być jak wuefista

Wśród zalet e-lekcji nauczyciele, podobnie jak uczniowie, wymieniają, że nie muszą tak bardzo przejmować się strojem: “Zawsze zazdrościłam wuefistom, że mogą w pracy być w dresie”.

To nie wszystko. Dzięki pandemii nauczyciele zgromadzili pokaźną bazę narzędzi cyfrowych, które już na pewno z nimi zostaną.

Do kredy już nie wrócą

“Zdalne nauczanie w pandemii zmusiło do powszechnego użycia TI, która daje dodatkowe możliwości dydaktyczne. Nauczyciele zostali zmuszeni przez pandemię do użycia TI i odkryciu zalet zastosowania tych narzędzi większość się z nimi nie rozstanie po powrocie do nauczania normalnego”;

“W szkole nie mam tablicy interaktywnej, teraz mogę poszaleć”;

“ja już zamierzam zabrać ze sobą do szkoły swój tablet graficzny albo prosić dyrekcję o zakup do klasy. Koniec z pylącą kredą i suchymi dłońmi”;

“Uczę języka obcego - w szkole miałam tablicę, kredę i podręcznik. Kiedy zaczęła się pandemia, musiałam biegać z klasy do klasy, a nawet ze szkoły do szkoły ze swoim głośnikami, które specjalnie zakupiłam. Teraz siedzę przed ekranem - bolą oczy, boli kręgosłup i inna część ciała też, ale jednym kliknięciem mogę na lekcjach języka pokazywać autentyczne materiały multimedialne, dialogi i słownictwo w kontekście. Kto nie chciał uczyć się przy nauce stacjonarnej, dalej się nie uczy, ale teraz nie widzę jak się nudzi. Kto chciał się uczyć, dalej znajduje motywację i na pewno coś mu w głowie zostaje. W przypadku języka obcego, nauczanie zdalne nie jest złe”;

“Nie muszę robić ksero, a obraz mogę edytować i pracować na nim. Przesyłać jako screeny do uczniów”.

Więcej uczniów na lekcjach i mniej rodziców w szkole

Nauczyciele zwracają również uwagę na wyższą frekwencję uczniów na zajęciach: “Mam kilka godzin terapii pedagogicznej w technikum. Są planowane po lekcjach, uczniowie często dojeżdżają do szkoły z dość daleka, więc frekwencja była słaba. Teraz jest trzykrotnie lepsza, bo nie muszą lecieć na autobus, bo im się chce, może także to, że każdy jest u siebie i np. wie, że kolega nie podejrzy jak rozwiązuje zadanie i w związku z tym nie wstydzi się gdy coś pójdzie źle - może to wszystko sprawia, że w tego typu zajęciach model pracy zdalnej sprawdza się nieźle. Fakt, poświęcam na przygotowanie zadań więcej czasu, ale jestem zadowolona z tej formy zajęć”.

I jeszcze jeden plus pandemicznej szkoły: zdalne spotkania z rodzicami i rady pedagogiczne online: “To jest bajka, mam nadzieję, że przynajmniej to zostanie na dłużej” - pisze jedna z nauczycielek.

Dodaj komentarz

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

RANKINGI szkół

Ranking krakowskich szkół podstawowych 2022

RANKINGI szkół

Ranking warszawskich szkół podstawowych 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z matematyki 2022

Szkoły podstawowe

Te krakowskie szkoły wypadły najlepiej na egzaminie z j. angielskiego 2022

Ukraińscy uczniowie w Polsce

Baza darmowych materiałów dla uczniów z Ukrainy i polskich nauczycieli

Newsletter

Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się na newsletter.

  • najczęściej
    czytane
  • najczęściej
    komentowane

made in osostudio