O planowanych zmianach poinformowali dziś na konferencji prasowej minister edukacji Przemysław Czarnek i wiceminister Maciej Kopeć.
Czarnek zauważył, że “jesteśmy jednym z pierwszych krajów europejskich, który przystąpił do korekty podstaw programowych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i nauczycieli”.
Dodał też, że nie tylko pandemia i konieczność zdalnej edukacji zmusiła rząd do okrojenia materiału egzaminacyjnego, ale również ubiegłoroczny strajk nauczycieli.
- To wszystko sprawiło, że obecni uczniowie klas ósmych i maturzyści nie byli w stanie zdobyć takiej wiedzy, jaką zdobyliby w normalnych warunkach - zaznaczył Czarnek.
Resort czeka na uwagi
Minister poinformował, że korekty wymagań egzaminacyjnych dokonały zespoły złożone z nauczycieli, przedstawicieli szkół wyższych oraz Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i przyznał, że zakres wymaganej wiedzy został ograniczony o 20-30 procent.Dodał, że zmiany są incydentalne, jednorazowe i obejmą jedynie egzaminy zaplanowane na wiosnę 2021 roku.
Teraz resort czeka na uwagi do projektów rozporządzeń, będzie można je przesyłać do 27 listopada na adres prekonsultacje@men.gov.pl. Potem zostanie przygotowana ostateczna wersja rozporządzeń, tak by jeszcze w grudniu CKE zdążyła przygotować nowe arkusze egzaminacyjne. Do 18 stycznia potrwają szkolenia dla nauczycieli.
Próbne egzaminy w marcu
Resort zapowiada, że po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych, opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 r.Co z ustną maturą i egzaminem dodatkowym?
Wiele środowisk oświatowych postulowało rezygnację z ustnego egzaminu maturalnego, ministerstwo na razie nie bierze jednak tego pod uwagę. - To czy matura ustna zostanie przeprowadzona, będzie zależało od rozwoju wydarzeń. Obecnie nie widzimy powodu, żeby z tej formy egzaminu rezygnować - powiedział minister Czarnek. - Jeśli uczniowie wrócą szybko do szkół, w ciągu najbliższych tygodni, to nie zrezygnujemy z ustnej matury. Jeśli zdalna edukacja będzie się utrzymywać, będziemy reagować na bieżąco - dodał Czarnek.Z kolei minister Kopeć poinformował, że resort rozważa możliwość zrezygnowania w 2022 roku z egzaminu z przedmiotu dodatkowego na teście ósmoklasisty. Taki dodatkowy sprawdzian zostałby wprowadzony dopiero od 2023 roku. Ta zmiana również była postulowana przez środowiska nauczycielskie.
Zmiany proponowane przez MEiN
W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:

zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );
W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:

zmniejszeniu zakres treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
zmniejszeniu liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:

zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
ograniczeniu/dostosowaniu zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
W przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:

zmniejszeniu (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
W przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
Zniesieniu obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.