Do egzaminu przystąpiło w maju ponad pół miliona uczniów. Ósmoklasiści pisali sprawdzian z trzech obowiązkowych przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Dziś Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informacje o wynikach.
Kłopotliwe przecinki
Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 60 proc. punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.CZYTAJ TAKŻE:

Najwięcej trudności sprawiło im natomiast zadanie 10., w którym należało uzupełnić brakujące znaki interpunkcyjne w podanym tekście. W ubiegłym roku wynik egzaminu z języka polskiego był identyczny.
Matematyka najlepiej w historii
Jak co roku najsłabiej wypadła matematyka. Tym razem jednak średni wynik z tego przedmiotu to aż 57 proc. Tak dobrze nie było nigdy. W ubiegłym roku uczniowie zdobyli średnio 47 proc. punktów, rok wcześniej 46 proc., a trzy lata temu (na pierwszym egzaminie ósmoklasisty w historii) 45 proc.
W tym roku, w związku z epidemią COVID-19 i wielomiesięczną nauką zdalną ministerstwo edukacji podjęło decyzję o obniżeniu wymagań egzaminacyjnych (podobne zasady obowiązywały rok wcześniej).
Z arkusza z matematyki wypadło kilka zadań z treścią, ograniczono wymagania dotyczące działań na pierwiastkach, wykreślono elementy statystyki opisowej i geometrii przestrzennej.
CZYTAJ TAKŻE:

W tym roku jednym z zadań, z którymi uczniowie najlepiej sobie poradzili, okazało się zadanie 12., które sprawdzało umiejętność wykonywania prostych rachunków pamięciowych
na liczbach całkowitych oraz wykorzystania tych umiejętności w sytuacjach praktycznych. Zdanie brzmiało: Trzy koleżanki kupiły bilety autobusowe w tym samym automacie. Martyna kupiła 6 biletów 75-minutowych i zapłaciła za te bilety 24 zł. Weronika kupiła 4 bilety 20-minutowe i zapłaciła za nie 12 zł. Ania kupiła 2 bilety 75-minutowe i 2 bilety 20-minutowe. Ile Ania zapłaciła za bilety?
Dużo trudności sprawiło zdającym zadanie 11., którego rozwiązanie wymagało poprawnej interpretacji zapisu wyrażenia algebraicznego. Sprawdzało umiejętność stosowania oznaczeń literowych nieznanych wielkości liczbowych oraz zapisywania zależności przedstawionych w zadaniu w postaci wyrażenia algebraicznego. Brzmiało ono:

Najlepszy wynik z włoskiego
W arkuszu egzaminacyjnym z języka obcego sprawdzane były umiejętności zdających w pięciu obszarach: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych,
znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści uzyskali średnio:
• z języka angielskiego – 67 proc. punktów
• z języka francuskiego – 80 proc. punktów
• z języka hiszpańskiego – 81 proc. punktów
• z języka niemieckiego – 50 proc. punktów
• z języka rosyjskiego – 65 proc. punktów
• z języka włoskiego – 89 proc. punktów