Arkusz z języka polskiego jest podzielony na dwie części. Pierwsza sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem, pisania krótkich tekstów użytkowych oraz wiedzę z zakresu ortografii i gramatyki. Za całość można zdobyć 25 punktów. Druga część, to wypracowanie. Tu do zdobycia jest maksymalnie 20 punktów. Łącznie uczniowie mogą uzyskać 45 punktów.
W tym roku na egzaminie pojawiła się “Zemsta” Aleksandra Fredry. Uczniowie odwołując się do podanego fragmentu utworu mieli między innymi napisać czy sformułowanie "żyją jak pies z kotem" trafnie określa relację między Cześnikiem a Rejentem?
Następnie trzeba było rozstrzygnąć, czy bardziej komiczny jest fragment “Zemsty” mówiący o tym, jak Papkin pisze testament, ponieważ podejrzewa, że został otruty przez Rejenta. Czy też bardziej śmieszy to, gdy Cześnik dyktuje Dyndalskiemu list, który zamierza wysłać do Wacława w imieniu Klary.
CZYTAJ TAKŻE:
_thumb.jpg)
Potem uczniowie mieli spośród lektur obowiązkowych – innych niż Zemsta – wybrać tę, która potwierdza trafność stwierdzenia Zgoda buduje, niezgoda rujnuje i uzasadnić swój wybór.
Trzeba było również znaleźć brakujące przecinki w tekście: Treść utworu ma swe źródło w autentycznym konflikcie. Aleksander Fredro znalazł akta procesowe z XVII wieku, które dotyczyły konfliktu dawnych właścicieli zamku. Piotr Firlej, jako wojewoda uważał Jana Skotnickiego za niegodnego siebie sąsiada i dokuczał mu gdy tylko nadarzała się do tego sposobność. Skotnicki nie ustępował mu więc sprawa znalazła się w trybunale. Kres zatargowi
położył dopiero ślub córki Jana Skotnickiego z synem Piotra Firleja".
Następnie uczniowie musieli przeczytać tekst Andrzeja Kojdera pt. "Pochwała przyjaźni” i odpowiedzieć na kilka pytań odnoszących się do niego, między innymi wyjaśnić sens sformułowania: wprawdzie zwycięzca ma wielu przyjaciół, ale zwyciężony ma dobrych przyjaciół.
Trzeba było również napisać zaproszenie na piknik szkolny zorganizowany z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Przyjaźni.
Na koniec uczniowie dostali do wyboru dwa tematy wypracowań.
Pierwszy brzmiał:
Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.
Drugi:
Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.