Do egzaminu, który został przeprowadzony w dniach 25-27 maja, przystąpiło ponad 350 tys. uczniów kończących podstawówkę. Ósmoklasiści pisali sprawdzian z trzech obowiązkowych przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Jak co roku najsłabiej wypadła matematyka. Tym razem średni wynik z tego przedmiotu to zaledwie 47 proc. Choć rezultat nie zachwyca to jednak i tak jest nieco lepszy niż wcześniejsze. W ubiegłym roku średni wynik z matematyki wyniósł 46 proc., a dwa lata temu 45 proc.
Z języka polskiego uczniowie zdobyli średnio 60 proc. punktów (rok temu 59 proc. a w 2019 r. 63 proc.).
Lepiej niż w ubiegłych latach wypadł egzamin z języka angielskiego. Tegoroczny wynik to 66 proc., podczas gdy w ubiegłym roku uczniowie zdobyli średnio 54 proc.
Średnia dla województwa małopolskiego jest wyższa niż krajowa i wynosi: z języka polskiego 64 proc., z matematyki 52 proc., a z języka angielskiego 69 proc.
Wiemy też, które zadania sprawiły uczniom najwięcej problemów. Z języka polskiego było to zadanie 7. za dwa punkty, które brzmiało:
Do tego samego rodzaju literackiego co Pan Tadeusz Adama Mickiewicza należy A. Zemsta Aleksandra Fredry. B. Tren VIII Jana Kochanowskiego. C. Balladyna Juliusza Słowackiego. D. Quo vadis Henryka Sienkiewicza. W tym zadaniu należało też podać jedną cechę charakterystyczną dla rodzaju literackiego, do którego należy Pan Tadeusz Adama Mickiewicza. Poprawnie zrobiło to zaledwie 19 proc. zdających.
Z matematyki trudne okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało stworzenia strategii rozwiązania problemu geometrycznego.

W tym roku, w związku z epidemią COVID-19 i wielomiesięczną nauką zdalną ministerstwo edukacji podjęło decyzję o obniżeniu wymagań egzaminacyjnych.
Z arkusza z matematyki wypadło kilka zadań z treścią, ograniczono wymagania dotyczące działań na pierwiastkach, wykreślono elementy statystyki opisowej i geometrii przestrzennej. Na języku polskim nie sprawdzano znajomości konkretnych lektur, a lista tych, z którymi uczeń mógł się zetknąć na teście została okrojona o kilka pozycji. Na języku angielskim z listy środków gramatycznych wykreślono czas past perfect oraz mowę zależną.
W TYCH KLASACH O JEDNO MIEJSCE WALCZY NAWET 9 KANDYDATÓW
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej, jednak nie można go oblać. Uczeń może przyjść na test i nie napisać kompletnie nic, a i tak skończy podstawówkę. Co więcej, musi też zostać przyjęty do szkoły średniej. Oczywiście słabszy wynik egzaminu nie gwarantuje miejsca w dobrym ogólniaku, ale już w słabszym technikum, czy szkole branżowej tak.
Dobrze napisany egzamin, to tylko połowa sukcesu. W rekrutacji do szkół średnich brane są pod uwagę inne osiągnięcia dziecka, jak chociażby oceny na świadectwie ukończenia szkoły, sukcesy w olimpiadach i konkursach, czy zaangażowanie w pracę na rzecz innych.
KTÓRE SZKOŁY SĄ W TYM ROKU NAJBARDZIEJ OBLEGANE