Pierwsza pomoc, czyli zespół natychmiastowych działań podejmowanych, by pomóc osobie poszkodowanej - jest niezwykle ważna. Może uratować życie lub przyczynić się do szybszego powrotu do zdrowia pacjenta, który uległ wypadkowi, doznał urazu lub ataku choroby. Niestety dużo osób nie wie, jak w takich sytuacjach postępować lub boi się podjąć działanie. A to znacznie zmniejsza szanse na przeżycie lub pełną rekonwalescencję poszkodowanego.
- Dlatego właśnie chcemy uczyć ludzi, jak szybko zareagować i wykonać właściwe czynności, które pomogą takiej osobie przeżyć i wrócić do zdrowia. Chcemy, by jak największa część społeczeństwa posiadała taką wiedzę - mówią uczestnicy projektu.
Licealiści w instruktażach pokazują, jak poprawnie wykonywać czynności ratujące zdrowie i życie, oczywiście przy zachowaniu własnego bezpieczeństwa. Starają się również likwidować bariery spowodowane lękiem pogorszenia stanu zdrowia osób poszkodowanych - w myśl zasady 4xZ – zatrzymaj się, zadzwoń, zostań, zacznij – nie bądź obojętny!
- Sami zaciekawiliśmy się tematem pierwszej pomocy przede wszystkim na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa, które mieliśmy w pierwszej klasie liceum. Były ciekawie i profesjonalnie prowadzone przez naszą panią nauczyciel Monikę Gładyszowską, która jest obecnie opiekunem projektu z I LO. Teraz chcemy naszą wiedzą podzielić się z innymi.
Licealiści pokazują, jak wygląda pierwsza pomoc od drugiej strony, czyli osoby która jej udziela. Przeprowadzają wywiady z profesjonalnymi ratownikami medycznymi i nauczycielami prowadzącymi lekcje edukacji dla bezpieczeństwa. Przygotowują posty z faktami, ciekawostkami, quizami i ankietami na temat pierwszej pomocy, które pozwalają odbiorcom w przystępny sposób zapoznać się z tym tematem. Przeprowadzają sondy uliczne i ankiety w szkołach ze znajomości zagadnień pierwszej pomocy. Udzielają się aktywnie w mediach społecznościowych takich, jak Instagram, Facebook, Tik Tok i YouTube. informują też o kierunkach zawodowych związanych z tematem i dostępnych kursach dla odpowiednich kategorii wiekowych.
Uczniowie przy współpracy z Polską Misją Medyczną zaangażowali się także w zbiórkę pieniędzy na rzecz ofiar trzęsienia ziemi w Syrii. Projekt jest realizowany w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii”.