Z informacji krakowskiego magistratu wynika, że 1594 tegorocznych absolwentów podstawówek nie dostało się do żadnej szkoły. Nadal jednak czekają na nich wolne miejsca: w krakowskich ogólniakach jest ich ponad 120, w technikach – 870, a w szkołach branżowych – 539.
Kolejne wolne miejsca pojawią się na początku sierpnia. Jak to możliwe? Kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do wybranej szkoły mają czas do 30 lipca do godz. 15 na potwierdzenie, że chcą się uczyć w danej szkole. Muszą w tym celu złożyć oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty (o ile nie zostały wcześniej złożone), a w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe dodatkowo zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
Jeśli tego nie zrobią automatycznie zwolnią miejsce. - Co roku mamy takie sytuacje - zapewnia Jacek Kaczor, dyrektor I LO w Krakowie. - Bywa tak, że uczeń dostał się jednocześnie do szkoły w Krakowie i innym powiecie, bliżej swojego domu i ostatecznie wybierze tę drugą szkołę.
Są też osoby, które choć brały udział w elektronicznej rekrutacji to jednak zamierzają uczyć się w jednej ze szkół niepublicznych i również zwalniają miejsce w szkole samorządowej.
2 sierpnia o godz. 10.00 zostaną ogłoszone listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkół. Wówczas też, na stronie systemu rekrutacyjnego Omikron zostanie opublikowana informacja o szkołach, w których nadal pozostają wolne miejsca. W szkołach tych będzie prowadzona rekrutacja uzupełniająca. Podania, wraz z kopiami świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczeniami o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz ewentualnie dodatkowymi dokumentami, należy składać bezpośrednio w szkołach prowadzących rekrutacje uzupełniającą.
W tym roku na lodzie zostało jednak wyjątkowo dużo uczniów. Dla porównania, w ubiegłym roku do żadnej szkoły nie dostało się w pierwszym etapie 551 osób. Tym razem takich osób jest niemal 1600. Gorzej było tylko w 2019 roku, kiedy o miejsce w szkołach średnich walczyły dwa roczniki kandydatów - ostatni absolwenci gimnazjów i pierwsi absolwenci ośmioklasowej podstawówki. Wówczas do żadnej szkoły nie dostało się 2569 uczniów.
Zdaniem urzędników, uczniowie, którzy nie znaleźli miejsca w żadnej szkole często sami są sobie winni.
- Wynika to przede wszystkim ze złożenia podań wyłącznie do szkół, w których próg punktowy był zdecydowanie wyższy, niż wyniki niezakwalifikowanego kandydata – mówi Dariusz Domajewski, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji UMK.
Od kilku lat kandydaci mogą składać podania do dowolnej liczby szkół i klas. Tegoroczny rekordzista aplikował do 108 grup rekrutacyjnych.
Okazuje się też, że w tym roku do wielu klas było się trudniej dostać niż przed rokiem. - Tym razem były wyraźnie wyższe progi punktowe, w skrajnych przypadkach nawet o kilkanaście punktów - zauważa Jacek Kaczor.
W tym roku, żeby dostać się do klasy 1K (z językiem polskim, historią oraz łaciną i kulturą antyczną) w I LO trzeba było mieć minimum 162,35 pkt, w ubiegłym roku do tej samej klasy wystarczyło 143,75 pkt.
W V LO im. Augusta Witkowskiego jak co roku najtrudniej było dostać się do klasy 1E (matematyczno-fizyczno-informatycznej), w której kandydat z najniższym wynikiem miał 187 pkt, natomiast w ubiegłym roku, by zostać uczniem tej klasy wystarczyło mieć 184,4 pkt.
W II LO im. Króla Jana III Sobieskiego kandydat, który dostał się z najsłabszym wynikiem miał w tym roku 162,7 pkt, a w ubiegłym 151,85 pkt.
W VIII LO w ubiegłym roku wystarczyło 157,6 pkt, w tym roku trzeba było mieć minimum 165,4.
Na punkty rekrutacyjne przeliczane są oceny ze świadectwa, dodatkowe osiągnięcia uczniów oraz wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
Być może wyższe progi to efekt tego, że przez niemal cały ostatni rok uczniowie uczyli się zdalnie. Z badań wynika natomiast, że po przejściu na zdalne nauczanie oceny uczniów zmieniły się na lepsze. Tak twierdzi aż 60 proc. nauczycieli, którzy wzięli udział w ankiecie przygotowanej przez Ogólnopolskie Forum Nauczycieli i Dyrektorów. Wyższe oceny mogą być efektem tego, że w czasie zdalnego nauczania dzieciom łatwiej było oszukać nauczyciela. Większość ankietowanych przez OFNiD przyłapała swoich uczniów na ściąganiu podczas sprawdzianów czy odpowiedzi.
W związku z pandemią nieco łatwiejszy był też tegoroczny egzamin ósmoklasisty, dlatego - choć statystyki tego nie odzwierciedlają - uczniom łatwiej było zdobyć wyższy wynik niż przed rokiem.
NAJBARDZIEJ OBLEGANE KLASY W KRAKOWSKICH SZKOŁACH ŚREDNICH
Nazwa szkoły - nazwa klasy - liczba wolnych miejsc - liczba złożonych podań - liczba kandydatów na jedno miejsce
- Technikum Łączności Nr 14 - TP-Technik programista - ogólnodostępny - matematyka - 30 - 268 - 8,93
- X Liceum Ogólnokształcące - B-ogólnodostępny - j. polski, biologia, j. angielski - 28 - 168 - 6,00
- VII Liceum Ogólnokształcące - D1-ogólnodostępny - matematyka, geografia, j. angielski - 14 - 68 - 4,86
- IV Liceum Ogólnokształcące - C-ogólnodostępny - matematyka, geografia, j. angielski - 28 - 121 - 4,32
- VIII Liceum Ogólnokształcące - 1D_mat-inf-ang-ogólnodostępny - matematyka, informatyka, j. angielski - 28 - 118 - 4,21
- XLII Liceum Ogólnokształcące - C-ogólnodostępny - matematyka, informatyka, j. angielski - 26 - 92 - 3,54
- X Liceum Ogólnokształcące - E-ogólnodostępny - matematyka, geografia, j. angielski - 28 - 98 - 3,50
- VI Liceum Ogólnokształcące - C-dwujęzyczny - j. polski, historia, historia sztuki - 28 - 94 - 3,36
- VI Liceum Ogólnokształcące - E-ogólnodostępny - j. polski, historia, WOS - 28 - 92 - 3,29
- VI Liceum Ogólnokształcące - B-dwujęzyczny - matematyka, biologia, chemia - 28 - 90 - 3,21
- II Liceum Ogólnokształcące - 1E-ogólnodostępny - matematyka, historia sztuki, j. angielski - 26 - 82 - 3,15
- VI Liceum Ogólnokształcące - I-dwujęzyczny - matematyka, geografia, WOS - 28 - 86 - 3,07
- VIII Liceum Ogólnokształcące - 1A_biol-chem-ogólnodostępny - biologia, chemia - 28 - 85 - 3,04
- III Liceum Ogólnokształcące - b-ogólnodostępny - j. polski, j. angielski, WOS - 28 - 84 - 3,00
- IV Liceum Ogólnokształcące - E-ogólnodostępny - j. polski, historia, WOS - 28 - 83 - 2,96
- VII Liceum Ogólnokształcące - G-ogólnodostępny - biologia, chemia, j. angielski - 28
80 - 2,86
- I Liceum Ogólnokształcące - 1AMK-ogólnodostępny - matematyka, fizyka, informatyka - 28 - 78 - 2,79
- VII Liceum Ogólnokształcące - A-ogólnodostępny - j. polski, historia, WOS - 28 - 78 - 2,79
- XXXI Liceum Ogólnokształcące - 1BL - projektowanie gier-ogólnodostępny - matematyka, informatyka, j. angielski - 28 - 78 - 2,79
- IV Liceum Ogólnokształcące - D-ogólnodostępny - matematyka, biologia, chemia - 28 - 75 - 2,68
- V Liceum Ogólnokształcące - D-ogólnodostępny - matematyka, fizyka, informatyka - 28 - 75 - 2,68
- Technikum Elektryczno- Elektroniczne Nr 7 - I D Informatyk-Technik informatyk - ogólnodostępny - matematyka - 32 - 84 - 2,63
- II Liceum Ogólnokształcące - 1C-ogólnodostępny - matematyka, biologia, chemia - 26 - 66 - 2,54
- Technikum Energetyczno- Elektroniczne Nr 9 - 1f,i-Technik informatyk - ogólnodostępny - matematyka, informatyka - 64 - 160 - 2,50
- VI Liceum Ogólnokształcące - F-ogólnodostępny - matematyka, biologia, chemia - 28 - 70 - 2,50
- I Liceum Ogólnokształcące - 1G-ogólnodostępny - matematyka, geografia, j. angielski - 28 - 69 - 2,46
- X Liceum Ogólnokształcące - C-ogólnodostępny - biologia, chemia, j. angielski - 28 - 68 - 2,43
- V Liceum Ogólnokształcące - E-ogólnodostępny - matematyka, fizyka, informatyka - 28 - 67 - 2,39
- XII Liceum Ogólnokształcące - B psychologiczno-pedagogiczna-ogólnodostępny - j. polski, biologia, j. angielski - 28 - 67 - 2,39
- II Liceum Ogólnokształcące - 1D-ogólnodostępny - matematyka, geografia, j. angielski - 26 - 62 - 2,38